Tekst og foto: Knut Arne Gravingen (HrU)
I november 2019 tok Holly Lemster (42) på seg et VR-headset for første gang. Tårene kom raskt. Opplevelsen av nærvær traff henne så hardt at hun la om karrieren. I dag bygger hun og ektemannen Jørgen Støvne (43) «verdener» i spill og sosiale møteplasser. Sammen deler de drømmen om å utvikle verktøy for opplæring og som kan hjelpe mennesker med utfordringer og bedre hverdagsliv.
Holly oppdaget VR etter å ha sett en video på VR-chat hjemme i California. Hun fikk hakeslepp. Umiddelbart ble hun helt fortapt i hva hun så og opplevde. – Følelsen av å stå skulder ved skulder med noen, selv om alle satt med hvert sitt headset, var overveldende. Kort tid etter ble hun invitert inn i Metas skaperprogram. Sammen med ektemannen begynte de å utvikle spill og sosiale verdener i Horizon.
Spill – og alt det som er mer enn spill
Teamet lager hovedsakelig spill. Holly er glad i katter og har laget et spill hvor man leter etter katter og gir de mat og stell. Dette er et spill ment for avslapping. Et annet spill er «Puzzle Paradise» hvor man sammen med andre kan legge puslespill. I tillegg brenner de også for hvordan VR kan bidra til å løse ulike problemer i folks hverdag. – For unge med sosial angst er VR et trygt øvingsrom. De møter avatarer, øver på småprat og får mestring. Det hender også rett som det er at det knyttes vennskap og fysiske bånd.
Tilbake til fremtiden
Paret har også betatestet apper innen mental helse. Disse er basert på kognitiv atferdsterapi, noe som også ser ut til å fungere bra. – Tenk på en som har vært i fengsel i mange år og skal slippes ut igjen. Hva har ikke endret seg på f. eks 10 år? Man kan lære enkle ting som å bruke betalingsterminaler, VIPPS, ikke bli sint for at en plastpose plutselig koster penger. Det er så mange små ting vi på utsiden tar for gitt, men har du vært stengt ute fra omverden en lengre periode, er det mye nytt å forholde seg til, forteller Holly.
Design som veileder atferd
Holly og Jørgen er begge kunstnere og er opptatt av «miljøfortelling». Dette handler om hvordan rommet i seg selv leder oss. Plassering av et tre, en benk, størrelsen på rommet; alt forteller deg hvor du skal gå og hva du kan gjøre. – For oss handler mye om å få en idé ut så tidlig som mulig. Alt må ikke være perfekt i starten. Men, når folk kan prøve noe og gir deg positiv tilbakemelding, så gir det mye energi til å fortsette. Kanskje gir det mening å flytte et tre eller en benk? Denne filosofien har gitt resultater. Et bondegårdsspill de bygget til en konkurranse ble senere plukket opp av Meta og videreutviklet sammen med et profesjonelt studio.
Fra California til Norge
Jørgen er opprinnelig fra Nord-Norge, men nylig valgte paret å flytte fra California til Norge. De hadde lest om Hamarregionen, en region hvor de kunne krysse av for mange av sine ønsker; bo landlig, nær en by, dyrke grønnskaper og bær, og bo i nærheten av et skapermiljø. – Vi endte opp på Tangen, hvor toget tar oss til Hamar eller Oslo på kort tid, det er nærhet til skog og fjell, og vi fant et hus som passet oss. Skapermiljøet innen VR og spill i Hamar gjorde oss sikre i vårt valg. Nylig deltok vi på innflyttertreff i regi av Hamarregionen Utvikling hvor vi fikk anledning til å hilse på folk innen VR og spill. Vi ble godt tatt imot, forteller Jørgen. Begge opplever den norske VR- og spillarenaen som liten, men levende.
– Her er utdanning, studioer og møteplasser som trekker i samme retning. Vi har gjort litt research og kommer til å ta kontakt med noen i disse miljøene. I første rekke er det Game dev syndicate og Hamar Game Events vi har lyst til å involvere oss litt med, forteller Jørgen.

Den største motivasjonen
Hvis Holly skulle velge vei, ville retningen bli innen helse. – VR kan redusere smerte, gi ro under behandling og åpne verden for mennesker som sitter fast i sin kropp. VR kan brukes helt til livets slutt. Du kan for eksempel ta med en dement besteforelder «tilbake» til favorittstedet eller hjemmet fra da de var små. Dette er tanker og muligheter som rører meg, sier Holly. Med blikket mot taket i PARK sier Holly – tenk om vi kunne laget fotorealistiske hologrammer med lav forsinkelse og kunne sitte «ved kjøkkenbordet» å snakke med mamma, selv om vi er på hver vår kant av verden, det hadde vært fint, sukker Holly.
Ta kontakt
Holly og Jørgen hjelper gjerne andre som vil inn i Horizon-økosystemet, enten du ønsker å lage et spill, en sosial møteplass eller en treningssimulator. – VR er ikke bare teknologi. Det er et verktøy for nærhet, læring og omsorg. Vi vil bruke det til å gjøre verden bedre for mange mennesker, sier Holly.
Råd til nye skapere
- Velg plattform tidlig. VR-økosystemet er fragmentert (Horizon, Steam, Vive, m.m.).
- Bygg prototyper. Test med ekte mennesker så raskt som mulig.
- Tenk sosialt. Gi brukeren noe å gjøre mens de er sammen.
- La designet lede. Rommet kan veilede atferd uten én eneste instruks.