Kategorier
Aktuelt arrangementer Hamar Jobb kompetanse Løten næringsliv Regionråd Ringsaker Stange

Karriere Innlandet tester ut «KI-lappen» – kunstig intelligens som læringsverktøy

Hvordan kan kunstig intelligens brukes på en klok og etisk måte i undervisningen?
Det er spørsmålet som danner utgangspunktet for prosjektet KI-lappen, et nytt initiativ ved Karriere Innlandet Hamar, ledet av Henriette Mikkelsen Hoel, lektor og prosjektleder.

Lærer å reflektere på ny

Prosjektet er i første omgang en pilot i norskfaget, men ambisjonen er å utvide til historie og senere norsk som andrespråk.
– Vi ønsker å finne ut hvordan vi kan bruke KI på en måte som bygger kapasiteten hos deltakerne, hvordan de kan bli enda dyktigere i fagene sine, sier Hoel. Hun legger til at det også handler om etiske refleksjoner.
– Det er et stort behov for å forstå de etiske dilemmaene ved bruk av kunstig intelligens, både i grunnskolen, videregående og i høyere utdanning. Særlig i norskfaget ser teamet at utfordringene er tydelige når det gjelder skriving og kildebruk.
– Hvordan kan vi bruke KI for å bli bedre skrivere uten å bli avhengige av det? Det er en balansegang vi må lære oss tidlig, sier Hoel.

Smart verktøy for læring, ikke for juks

Tove Spikkerud, leder for Karriere Innlandet Hamar, understreker at prosjektet også skal bidra til å endre holdningene rundt bruk av KI i skole og utdanning.
– Det har vært mye snakk om at elever “stjeler” eller jukser med KI. Vi ønsker å vise at KI kan være et verktøy for læring, samarbeid og refleksjon, ikke juks, sier hun.

Fredrik Skjæret, Tove Spikkerud og Henriette Mikkelsen Hoel
Fredrik Skjæret, Tove Spikkerud og Henriette Mikkelsen Hoel.

Karriere Innlandet Hamar har i studieåret 2024/25 1807 kandidater i opplæring, fordelt på ni lokasjoner. Den nye opplæringsloven gjør at voksne fra 19 til 100 år kan søke seg inn i voksenopplæringen.
– Når prosjektet er ferdig, er målet at de fem modulene vi utvikler her kan tas i bruk ved alle sentrene våre, forteller Spikkerud. Prosjektet er et samarbeid mellom Hamarregionen Utvikling, Universitetet i Innlandet og Karriere Innlandet. Universitetet skal også bidra med en evaluering av resultatene.

Deltakerperspektivet

Anne-Mette Bårdseng Andresen, en av deltakerne, forteller at hun nå tar opp igjen fagene for å få studiekompetanse.
– Jeg har ikke gått på skole siden ungdomsskolen, så dette er nytt for meg. KI er superspennende. Jeg ser hvor nyttig det kan være, men også utfordringene med kildebruk og troverdighet. Derfor er det så bra at vi får en grundig innføring, forteller hun.

Anne-Mette Bårdseng Andresen begynte å studere i voksen alder

En regional satsing på digital kompetanse

Bak initiativet står også Fredrik Skjæret, daglig leder i Hamarregionen interkommunalt politisk råd (IPR).
– Vi ønsker å spre den digitale satsingen som har pågått i Hamarregionen over flere år, ikke bare til elever, men også til næringslivet, sier han.

Den første kursdagen ble holdt av Andrew Michael Davidson fra Universitetet i Innlandet og Kjetil Berglund fra Innlandet fylkeskommune.

KI-lappen er et spennende eksempel på hvordan utdanning og teknologi kan møtes og hvor målet ikke er å erstatte læring, men å styrke den. Gjennom prosjektet håper Karriere Innlandet å bidra til trygg, etisk og kompetent bruk av kunstig intelligens i opplæringen, for både unge og voksne elever.

Andrew Michael Davidson fra Universitetet Innlandet og Kjetil Berglund fra Innlandet Fylkeskommune viste mange gode eksempler på hva KI kan hjelpe deg med, på lovlig vis.