Kategorier
Aktuelt Arena Innlandet arrangementer Gründer Hamar Innovasjon Jobb Klynger kompetanse Løten næringsliv Prosjekter Ringsaker Spill Stange VR

Tilbakeblikk på VR-forum 2025

13.-15 oktober ble det 9. Nordiske VR-forum arrangert. Rundt 250 gjester og forelesere fra 22 land deltok. Tre dager med VR. Blir ikke det mye? Nei, ikke for alle. Forumets første dag var viet museum og hvordan VR og XR kan bli brukt til å synliggjøre historien på en helt ny måte.

Museumsdagen, forumets første dag, satte standarden. Det var god bredde i hva vi fikk presentert. Alt fra utstillinger i museer til «The Myth of Yggdrasil», som er en eventyrfremstilling om norrøn mytologi og hvordan livet rundt verdenstreet Yggdrasil kan ha vært. Dette var det Glitch Studios ved Tobias Barvik og Thomas U. Fosseli som presenterte. Kim Baumann Larsen fra Dimension Studios jobber med en historiefortelling i VR om hvordan konsentrasjonsleiren Grini var.

VR i alt

Dag to, hoveddagen, ble holdt i plenum og parallellsesjoner. Det var også her god bredde blant de 40 foredragsholderne i hva VR/XR kan bli brukt til, og steder som bruker det. Joakim Vindenes, Equinor, viste hvordan XR blir brukt for å se hvordan installasjonene kan øke sikkerheten og med det redusere kostnader på prosjektene.

Helge Bjordal fra Nagelld AS fortalte om hvordan man kan bruke VR i design av skip. Making View, ved Stig Ekeberg, snakket om Psykisk helse og deres VR-prosjekt rettet mot psykisk helse og demens. Dette prosjektet fikk også juryens hederspris i VRINN-awards.


Utvikler for krevende situasjoner

VR er anvendbart i så å si alt. Aisha Chaudhry fra Norsk Folkehjelp og Mathias Tangen Leganger fra Snow XR viste hvordan XR kan brukes i redningsaksjoner i krigsherjede områder, mens Erlend Bekkestad fra Fynd Reality snakket om hvordan fremtidens forsvar kan være med eksempler fra desentralisert beslutningstaking.

Workshops – en god arena

På forumets tredje dag ble det arrangert ulike workshops. Rundt 100 personer fikk testet utstyr til filming i 360 VR, eller delta på en praktisk workshop om rask prototyping i XR. Her var designere, utviklere og innovatører som ønsket å utforske det kreative potensialet i romlig databehandling. Det var også mulighet til å prøve ut neste generasjons læringslab hvor VR i kombinasjon med simulering, digitale læringsverktøy og pedagogiske eksperimenter ble lagt til rette i et miljø som la til rette for samarbeid og utforskning. Ellen Lande, prisbelønt regissør delte sine erfaringer med hvordan man får støtte til narrative XR-prosjekter.

5 av 8 priser til Norge!

For 5. gang ble VRINN-awards avholdt. Dette er en prisutdeling på linje med Amanda for skuespillere og Gullfisken for reklamefolk. Årets XR-priser samlet noen av Norges mest nyskapende aktører innen virtuell og utvidet virkelighet. Resultatet ble et imponerende spenn av prosjekter som kombinerer teknologi, læring og kreativitet. – VRINN Awards viser hvordan nordiske aktører kombinerer teknologi, kreativitet og samfunnsansvar på en måte som inspirerer internasjonalt, sier Keith Mellingen, klyngeleder i VRINN.

Årets prisvinnere viser at Norge og Norden står sterkt på verdens XR-kart – og at teknologi, empati og samfunnsnytte kan gå hånd i hånd. – Dette handler ikke bare om teknologi, men om mennesker og hvordan vi lærer, trener og forstår verden gjennom nye digitale opplevelser, legger Eli Bryhni, direktør i Hamarregionen utvikling, til.

Beste XR Treningssimulator gikk til VR Konflikthåndtering: Tyveriintervensjon for sikkerhetsvakter fra Making View, mens Myreze tok hjem prisen for Beste Virtuelle Produksjon med sitt arbeid med sanntidsgrafikk til The Sphere.

I studentkategorien vant Philip Lindstøl Svenningsen fra Høgskulen på Vestlandet for prosjektet UPWARDS, og Beste XR Helseopplevelse ble delt mellom VR Demensomsorg (Making View) og VR i redningstjenesten (Norsk Folkehjelp & Snow XR).

Hamar UNESCO City of Media Arts-prisen gikk til Totems of Hope, Embodied Philanthropy av Simeone Scaramozzino, mens Nagelld sikret seg prisen for Beste XR-opplevelse for utdanning med Jotun VR Training, Brannslukking.

I kategorien Beste XR Prototype/Demo vant Project Grabby av Dag Åsmund Ørnes fra Høgskulen på Vestlandet.

Til slutt ble Juryens spesialpris tildelt VR Demensomsorg fra Making View, et prosjekt som også markerte seg sterkt i flere kategorier.

Hva lærte vi, og hva tok vi med oss? Tre dager med VR viser bare en liten del av bruksområdene til denne industrien. Neste år er det 10. års jubileum for Nordisk VR-forum og vi vil tro det kommer mye nytt og spennende også da.