Kategorier
Aktuelt Gründer Hamar Jobb kompetanse næringsliv Spill Stange

Lansert sitt første kommersielle spill!

Snow Leaf Studios på Hamar startet som en gjeng spilleglade studenter. Nå har de ni ansatte, over 30 medvirkende og har lansert sitt første kommersielle spill: action-spillet Brew.

Snow Leaf Studios holder til på Hamar, men startet egentlig som en idé i et klasserom på daværende Høgskolen i Innlandet i 2019. Seks studenter fant tonen gjennom Global Game Jam, en konkurranse hvor du har 48 timer på å lage et spill fra scratch.

– Der fikk vi virkelig smaken på det. Vi så at det går an å lage spill, selv på kort tid, sier daglig leder Isak Wahl.

I 2021 tok de steget ut og startet selskapet. Målet var klart: å lage kommersielle dataspill og å kunne leve av det.

Et altfor stort spillprosjekt, og en viktig lærepenge

Det første store prosjektet het Evergreen. Ambisjonsnivået var skyhøyt: en stor, åpen verden, multiplayer, action-rollespill, det var «drømmespillet». Gjengen i Snow Leaf jobbet med Evergreen i rundt ett år. Innsatsen førte til at de vant Gamers’ Choice-prisen under Norwegian Game Awards.

– Det var utrolig stas. Men samtidig skjønte vi at dette kom til å ta kanskje seks–sju år å fullføre. Vi hadde i praksis bare en teknisk demo. Da måtte vi være ærlige med oss selv, sier Wahl.

Løsningen ble å legge prosjektet på is, og heller starte på noe som var mulig å faktisk gjøre ferdig.

Invitasjonen som tvang fram en ny idé

Mens de fortsatt var litt i limbo, kom det en e-post: «Vil dere være med på Spill-expo?».

Spill-expo på Lillestrøm er Norges største spillmesse, og Snow Leaf Studios sa ja. Med én liten detalj:

– Vi hadde ikke noe spill å vise fram! Da var det bare én ting å gjøre, lage et, forteller Wahl.

I løpet av et par intense måneder fikk de utviklet en første versjon av spillet Brew, altså en spillbar demo som viste kjernen av ideen. På Spill-expo fikk de svært god respons fra publikum.

– Folk syntes konseptet var gøy. Vi fikk masse gode og konstruktive tilbakemeldinger og det ga oss skikkelig motivasjon til å fortsette, sier han.

Senere vant Brew også Gamers’ Choice under Norwegian Game Awards. To priser på kort tid for et nystartet spillstudio!

Ni ansatte – og over 30 som har bidratt

I dag har Snow Leaf Studios ni ansatte, pluss noen frilansere, tidligere studenter og samarbeidspartnere. Totalt har over 30 personer vært innom utviklingen av Brew, alt fra lyd og musikk til oversettelser, lokalisering og teknisk arbeid.

– Spillutvikling er veldig tverrfaglig. Internt har vi folk som kan 3D-modellering, animasjon, programmering, UI/UX, visuelle effekter og game design. Så bygger vi på med spesialister utenfra når vi trenger det, forklarer Wahl.

Pengene tok nesten slutt, flere ganger

Som de fleste nystartede spillselskaper, var økonomien stram i starten. Studioet søkte støtteordninger. Etter først å ha fått et par avslag fikk de endelig støtte på 300 000 fra Norsk Filminstitutt.

– Disse pengene ble en god start, men vi måtte likevel fortsette å finne penger. Vi hadde bestemt oss for å lage Brew, så vi fortsatte.

De neste månedene jobbet de knallhardt for å gjøre Brew så profesjonelt og polert som mulig, og klarte etter hvert å hente mer støtte basert på den kvaliteten de leverte.

Hva er egentlig Brew?

Brew er et såkalt «roguelite»-spill. Dette er en sjanger der du spiller korte runder, taper, starter på nytt, men samtidig låser opp ting som gjør det gøy å spille igjen.

I Brew spiller du en liten mus som går på en magisk skole for å bli alkymist. Kjernen i spillet er eliksirer og brygg:

  • Du kan kaste eliksirer som granater for å skade fiender
  • Du kan drikke dem for å endre spillestil eller «klasse»
  • Du kan bruke dem til å forvandle våpen, for eksempel fra pistol til rifle

Spillet er et fargerikt, fantasipreget skytespill sett fra siden, med fokus på raske runder og høy gjenspillbarhet.

– Roguelite-spill er egentlig et sett med spilleregler. Hver runde skal føles litt unik, med tilfeldige kombinasjoner av våpen, oppgraderinger og nivåer. Noen ganger blir du helt overpowered, andre ganger må du virkelig kjempe, forklarer Wahl.

Det spesielle med Brew er kombinasjonen av en litt «hardcore» sjanger og en veldig koselig, fargerik og nesten barnevennlig stil.

– Mange spill i denne sjangeren er mørke og dystre. Vi ville gjøre det mer lekent og tilgjengelig, uten å fjerne utfordringen, legger han til.

Selges på Steam – og kan leve lenge

Brew lanseres digitalt på Steam, verdens største plattform for PC-spill. Normalpris er 199,- kroner, med lavere pris i perioder med kampanjer og salg.

Spillet er foreløpig tilgjengelig for Windows-PC, og kan spilles både med tastatur og mus eller med kontroller. Konsoll er noe studioet drømmer om, men det krever tid, penger og teknisk tilpasning.

– Det er ikke bare å trykke på en knapp og få det ut på konsoll. Det er et eget løp i seg selv, sier Wahl.

Levetiden til digitale spill kan være lang. Nye salgskampanjer, oppdateringer og omtale kan gi spillene nytt liv flere år etter lansering.

Lansering – og rett på jobb igjen

Selve lanseringen av Brew skjedde 6. november, dagen før årets Spill-expo.

– Vi trykket på knappen, feiret litt, og så var det rett videre. Dagen etter sto vi på messegulvet hvor vi så på at folk testet spillet vårt. Da dukker det alltid opp noen bugs, så vi måtte fortsatt jobbe, selv etter lansering, forteller Wahl.

Norsk spillbransje: liten, men voksende

I norsk målestokk er Snow Leaf Studios et av mange mindre, uavhengige spillstudioer. Totalt er det anslagsvis mellom 500 og 700 ansatte i spillbransjen i Norge, hvor en stor del jobber i noen få store selskaper. Resten er små og mellomstore studioer, gjerne med alt fra én til 30 ansatte, slik som Snow Leaf Studios på Hamar.

– Vi er ikke Sverige eller Finland ennå, men det skjer mye i Norge nå. Det handler mye om å bruke de støtteordningene og miljøene vi allerede har på en klok måte, sier Wahl.

Han etterlyser flere kompetansehevende tiltak: kurs, mentoring og samlinger som handler om hvordan man faktisk driver spillselskap, ikke bare hvordan man lager spill.

– Å lage et kult spill og drive business trenger ikke å være motsetninger. Men man må lære seg begge deler sier Wahl.

Drømmen videre: flere spill i samme univers

Planen framover er å fortsette å jobbe med Brew, både for å vise at studioet er aktivt, gi spillerne mer innhold og fortsette å selge spillet. Samtidig tenker de allerede på neste prosjekt.

– Vi har lyst til å bygge videre på det vi har laget. Kanskje et nytt spill med dyr, fargerik stil og action, i samme gate som Brew, sier Wahl.

Målet på sikt er å ha to–tre spill ute samtidig, noe som både gir større synlighet og mer stabil inntekt.

– Mange sier at det ofte er spill nummer tre som virkelig «slår gjennom». Vi håper jo at vi slipper å vente lenge, men vi er klare for å stå i det. Det viktigste er at vi fortsatt synes det er gøy å lage spill. Det er det som driver oss, avslutter Wahl.

Deler av teamet i Snow Leaf Studios.
Fra venstre: Carlos Maldonado, (animatør og fortatter), Benedicte Weie, Johannes Skjeltorp-Bogaas (Gameplay programmer) og Isak Wahl, CEO