I en tid hvor kunstig intelligens (KI) preger samfunnet stadig mer, har Karriere Innlandet tatt grep for å sikre at elevene blir best mulig forberedt. Gjennom et unikt pilotprosjekt har elevene gjennomført kurset «Ki-Lappen», et fem-modulers opplæringsløp som fokuserer på etisk, korrekt og kritisk bruk av KI.
Prosjektet, som er et samarbeid mellom Karriere Innlandet, Hamarregionen Utvikling og Universitetet i Innlandet (INN), mottar lovord fra både pedagoger og studenter.
En kunnskap vi «ikke blir kvitt»
Annikken Stubmo Olsen, en av elevene som har deltatt, understreker kursets relevans.
– Kurset er utrolig relevant, tidsrelevant. Det blir jo bare mer og mer bruk av KI. Vi blir jo ikke kvitt det. Så det å kunne gi oss elever kunnskap om hvordan vi kan bruke KI og bruke det korrekt, det er jo veldig nyttig, sier Olsen.
Trygghet i høyere utdanning
Tove Spikkerud, leder i Karriere Innlandet, ser tydelige resultater hos elevene. Kurset er særlig viktig for elever på generell studiekompetanse som skal videre til høyere utdanning.
– Inntrykket mitt er at de har blitt mer bevisst på bruken av KI opp mot undervisningen og at de kan bruke det til å få korrekte kildehenvisninger. Da blir det ikke juks, sier Spikkerud.
– I tillegg er det fint å lære å bruke KI på en god måte og på den måten bli universitetstrygge. At de lærer seg dette tror jeg gjør at de gjør mer bevisste handlinger videre i studieløpet sitt, legger hun til.
Spikkerud fremhever også viktigheten av å unngå å bli lurt av KI, og nevner at den kritiske sansen er sentral.
Elevene sitter igjen med et godt utbytte
Elev Anne-Mette Bårdseng Andresen bekrefter at kurset har vært en suksess.
– Jeg sitter igjen med mye! Dette har vært kjempespennende og lærerikt. Jeg har virkelig fått noen verdifulle tips, så dette har jeg hatt veldig godt utbytte av, sier Andresen.
Hun trekker frem to sentrale lærdommer fra de fem modulene: kildekritikk og viktigheten av bakgrunnsinformasjon.
– Vi har lært at vi må være kildekritiske og at jo mer bakgrunnsinformasjon du har om stoffet du jobber med, jo lettere er det å bruke det riktig, forteller hun.
Samtidig peker hun på at det fortsatt kan være utfordrende å sette en tydelig definisjon på den etiske bruken av KI, men understreker at god kunnskap gir et godt utbytte.

«Ki-Lappen» videre
Prosjektet er ikke ment å stoppe i Innlandet. Tove Spikkerud forteller at det pågår et arbeid med å sammenfatte modulene og at en prosjektrapport vil bli utarbeidet i samarbeid med INN og Hamarregionen Utvikling.
– Videre vil vi først og fremst dele «Ki-Lappen» mellom våre ni lokasjoner i Karriere Innlandet. Vi har også samtaler med VOFO (Voksenopplæringsforbundet) om en mulig internasjonalisering av kurset. Dette initiativet er en del av et større, sammensveiset samarbeid i Hamarregionen, mellom Karriere Innlandet, bedrifter og Universitetet, forteller Spikkerud.
Målet er å styrke regionen ved å gi kandidatene best mulig opplæring slik at de enten kan komme raskere ut i jobb eller fortsette i et høyere utdanningsløp med et solid og bevisst forhold til teknologiens nye verktøy.