Selskapet SpermVital på Hamar har utforsket en metode som forlenger levetiden til oksens sædceller med det dobbelte. Det kan gi milliardinntekter på sikt.
TEKST OG FOTO: PER-JAN BREKKE
SpermVital er en del av Arena Heidner, en næringsklynge med hovedsete på Hamar. En av klyngebedriftene, som virkelig har noe stort på gang, er SpermVital på Hamar som etter ti års forskning har klekket ut et unikt produkt som nå er patentert i 40 land. Dette er et produkt som i følge ekspertene nå kan revolusjonere inseminasjonsbransjen.
Selskapet har i dag 19 ansatte, derav ni forskere. Det satses nå 45 millioner kroner på å videreutvikle produktet blant annet til bruk også på griser.
Kapslet inn i algegelé
”Sjefsforsker”, og hjernen bak, er Elisabeth Kommisrud, som er blant verdens fremste innen dette fagfeltet. Tidligere i år tildelte sågar Kronprins Haakon Norsk Landbrukssamvirkes Innovasjonspris til SpermVital.
Årsaken er at SpermVital har greid å forlenge levetiden til nedfrossen oksesæd etter opptining i forbindelse med inseminering av kuer. Selskapet har utviklet en metode som dobler denne levetiden fra 24 timer til opptil 48 timer. Selve ”genistreken” er at de frosne sædcellene blir innkapslet i gelé laget av alger. Etter inseminasjon så løses geleen sakte opp og frigir spermier over tid slik at sannsynligheten for å treffe eggløsningen øker. Dermed minimeres det kritiske tidspunktet for inseminasjon
– Dette betyr at sjansen for befruktning ved bruk av våre sædceller vil øke radikalt sammenlignet med vanlige sædceller, sier administrerende direktør Nils Christian Steig som ikke ser bort fra at selskapets forskning kan bidra positivt også i forbindelse med kunstig befruktning av mennesker.
Bransjens egen Gore-Tex
Eksperter betegner det hele som revolusjonerende for insemineringsprosessen for storfe siden bøndene vil spare store ressurser på grunn av færre insemineringer. Og Steig & co legger da heller ikke skjul på at dette kan bli en skikkelig gullgruve på sikt. Ledelsen har da også satt seg hårete mål for den videre driften på Hamar.
– Vi skal bli verdensledende på dette området. Målet er rett og slett å bli inseminasjonsbransjens svar på Gore-Tex. SpermVital-sæd skal bli et begrep og etterspørres over hele verden på grunn av de tekniske fordelene som produktet har, forteller en offensiv direktør.
Det er ikke rart optimismen råder blant vanligvis trauste hedmarkinger med tanke på et marked der det årlig foretas 220 millioner inseminasjoner på storfe og 180 millioner på griser. Mer-prisen på en dose fra SpermVital er i dag 100 kroner, og selskapet har som mål å tilegne seg 10 til 20 prosent av verdensmarkedet.
Satser på USA
– Store produsenter i USA, og delvis i Sør-Amerika, med gårdsbruk med over 50.000 melkekyr, vil jo kunne oppnå en voldsom økning i effektiviteten. Der koster de nemlig over fem dollar pr. dag pr. dyr hvis en inseminering er mislykket og det må gå tre nye uker før neste forsøk, opplyser Steig.
Selskapet selger allerede produktet i Norge og til internasjonale genetikkselskaper i Østerrike, Sveits, Spania og Kroatia, og i Norge er markedsandelen nå på hele 20 prosent av alle solgte sæddoser til storfe. Nå er SpermVital-ledelsen overbevist om at det kun dreier seg om tid, markedsføring og dokumentasjon før de også kommer inn på de store markedene i USA og Sør-Amerika. I første omgang handler det om å få gjennomført et større feltforsøk på opptil 20.000 dyr, noe som vil ta et minst års tid.