«Mjøsa», «Snø» og «Edvard Munch» er driverne som skal selge Hamarregionen
fremover. – At Edvard Munch ble født i Løten kan ingen ta fra oss. Med konseptet «Cradle of Munch» håper vi å trekke 50 000 Munch-turister til regionen årlig, sier reiselivssjef Kari Uglem.
TEKST: HANNE METTE WALHOVD PAULSEN
FOTO: JHSTUDIOS
Hun vet at målet er både hårete og ambisiøst, men etter en større prosess med de andre Visit-selskapene, er Uglem overbevist om at Munch er noe av det mest attraktive Hamarregionen har å by på. Det å satse på Munch nå som det nye Munchmuseet i Oslo straks åpner, har hun skikkelig trua på.
– Det er jo ganske så utrolig at verdens mest kjente kunstner, og verdens mest kjente nordmann, er født i 2. etasje på gården Engelaug Østre på Ådalsbruk i Løten. Fødested er veldig viktig i reiselivssammenheng, og dette må vi bruke for alt det er verdt. Det var her Edvard Munch tok sitt først skrik, sier hun entusiastisk.
INSPIRERT AV HAMARREGIONEN
De som kjenner historien vet at familien Munch flyttet til Oslo før Edvard fylte ett år. Han var imidlertid tilbake i Løten på sommeropphold både som 11- og 18-åring, og det finnes et 30-talls skisser fra regionen som han tegnet den gangen. En av disse skissene inspirerte senere Munch til å male «Alma Mater» – et av hans mest kjente malerier.
– Det er ingen tvil om at det spesielle innlandslyset, det bølgete kulturlandskapet og folkene i Løten påvirket Munchs kunst i stor grad, og nå bygger vi et konsept som skal gi folk muligheten til å oppleve og gjøre det samme som Munch gjorde her i regionen, sier Uglem.
– Hva er inntjeningspotensialet her?
– Det nye Munchmuseet regner med 500 000 besøk i året og vårt mål er å få 10 prosent av dem hit. Vi er nå i gang med å se på de ulike kundereisene, samt konseptualisere Løten som Munchs fødested. Klarer vi å få 50 000 besøkende til regionen årlig – så betyr det enormt for opplevelsesnæringen her, sier Uglem.
ET NYTT OPPLEVELSESSENTER
«Cradle of Munch» – Munchs krybbe – er navnet på konseptet som nå utarbeides av Hamarregionen utvikling og reiseliv, Løten kommune, Anno Museum (Klevfos Industrimuseum) og Eli Skoland. Sistnevnte er prosjektleder for «Munch på Klevfos», som nå utreder muligheten for et nytt Munchsenter der.
– Vi ser for oss et nybygg som er 1300-1400 kvadratmeter stort, men her er det viktig å understreke at ingenting er beslutte og at finansieringen selvfølgelig må på plass først. Dette bygget vil tross alt koste flere titalls millioner, sier Skoland
ET SENTER I MUNCHS ÅND
Store tanker er altså allerede tenkt, og reiselivssjefen tillater seg også å drømme litt stort når det gjelder hva senteret skal fylles med.
– Jeg ser for meg et opplevelsessenter som er koblet sammen med industrimuseet på Klevfos. Et senter til inspirasjon, kunst, familieopplevelser og kursing, der både 8-og 80-åringer kan utvikle sitt kunstneriske talent. Et slags «malemekka» med kunstnerboliger som tiltrekker seg verdenskjente kunstnere som ønsker å oppleve Munchs barndomsparadis og fristed. Her kan de se lyset og landskapet, puste inn lufta og kjenne på roen og Løten-sjela som Munch ble så inspirert av.
Senteret skal også kunne vise original Munch-kunst og tilby Munch-inspirert mat i cafeen. Her skal du kunne male som Munch, fiske som Munch og hoppe i høyet – akkurat slik han gjorde her som barn. Vi ønsker også å bruke ny teknologi for å la de besøkende oppleve huset og rommet der han ble født. Vi skal tilby opplevelser som fester seg i hjertet – Her skal du bli begeistret og få inspirasjon, sier reiselivssjef Kari. Dette er noe hun virkelig brenner for.
Fire om Munch
Hva tenker du om potensialet for Munch-satsingen i Hamarregionen?
Arild Halvorsen
Produsent, Fabelaktiv AS
Edvard Munch er en av få verdenskjente nordmenn. Det nye Munchmuseet vil bli en magnet for turister, og vår region ligger kun en drøy time unna. Forvalter vi denne arven klokt ligger det et stort potensiale i vår Munch-historie. Mange vil ha en «bit» av Munch, men at han er født her, at han kom tilbake hit, og at han lot seg inspirere av folk, landskap og innlandslyset – den historien er det bare vi som kan fortelle.
Bente Hagen
Kultursjef i Løten kommune
Potensialet for Munch i Løten og Hamarregionener enormt, og vi er bare i startgropa. Interessen for verdens største kunstner er konstant, og fødestedet er en opplagt destinasjoner for disse. Kultur-turisten er en attraktiv gjest, som blir lengre og legger igjen mer penger enn andre besøkende. Om bare noen promille av de som besøker Munchmuseet tar turen til Hamarregionen vil dette ha stor betydning for opplevelsesnæringen.
Sven Inge Sunde
Administrerende direktør Anno Museum AS
Munch-satsingen vil fungere som et fyrtårn i å trekke besøkende til Løten og Hamarregionen. Dette vil også gi økt besøk til andre attraksjoner og opplevelser her.
Eli Skoland
Prosjektleder «Munch på Klevfos»
– Norge har kultur i verdensklasse, og en av «bautaene» er Edvard Munch – født i Løten – det er det ingen andre steder som kan si! Potensialet er stort og Klevfos må være navnet i en slik satsing, som må være klok, inkluderende, engasjert og bærekraftig.
English summary
Edvard Munch’s birthplace is Løten. This is emphasised in the “Cradle of Munch” concept, which is one of three initiatives to attract more tourists to the Hamar region. Other experiences include activities linked to Mjøsa, Norway’s largest lake, and snow/ winter. A brand new Munch Museum due to open in Oslo is expected to boost visitor numbers to the region. The concept, says Tourism Manager Kari Uglem, will offer people the opportunity to experience and explore the region through Munch’s eyes.
Les mer om Munch-senteren i Løten
Les flere saker fra Hamarregionen24
Kategorier