Bolleland langs E6 på Espa har oppnådd en eventyrlig suksess de siste årene, og nå satser de mot nye høyder. – Målet i år er å selge 1,8 millioner boller, og det tror jeg vi kommer til å klare, sier medeier Morten Støen.
TEKST: TANJA HAUGE REINE
FOTO: FREDERIK GARSHOL
EVENTYRLIG SUKSESS MED BOLLESALG PÅ ESPA
Det som var en vanlig bensinstasjon langs E6 for tjue år siden, har nå blitt Norges største og mest populære bolleutsalg. Ifølge Morten Støen er det verdens beste boller du får kjøpt her. Sammen med kollegaene Rune Gulbrandsen og Roger Danielsberg eier han Espa Servicesenter som driver Bolleland og Bolleland Kro på Espa i Stange kommune. Støen har jobbet på stasjonen siden 1997, og husker godt da bolleeventyret begynte.
– Vi ønsket å skille oss ut og startet først med Pølseland, men etter få år skiftet vi fokus fra pølser til boller. Vi kjøpte en liten hybelkomfyr, og stekte atten boller om dagen, sier Støen. Ballen, eller bollene, begynte raskt å rulle, og etter en reportasje om Bolleland på NRK-nyhetene i 2005 doblet bollesalget seg over natten.
– Innslaget ble sendt en tirsdag, og dagen etter var vi nødt til å bestille åtte nye bakerovner for å klare å produsere nok boller, for vi kunne ikke risikere å gå tom, sier Støen
HYTTEFOLK PÅ VEI TIL FJELLS
I dag er hybelovnene byttet ut med storebakerovner i flere etasjer, som kan steke 2 000 boller i timen, og det er nødvendig på de travleste dagene.
– Gulltiden er helger og ferier, og hyttegjestene er våre største kunder. Vi merker når det er tett trafikk på veiene, for da går bollesalget opp. Den siste søndagen i vinterferien solgte vi nesten 15 000 boller, da var det kø ut døra. Men vi har mange på jobb, så ingen venter mer enn noen få minutter, og alle får nybakte boller, sier Støen. Hva er så nøkkelen til den store bollesuksessen? Morten Støen bedyrer at de ikke har brukt mye penger på markedsføring eller PR, men allikevel har de fleste hørt om Espa-bollene, og kjører du forbi, tar du mest sannsynlig turen innom.
– Vi har truffet noe som fenger folk, rett og slett, og boller liker jo de fleste. Media har plukket det opp, og så får vi god hjelp av at flere av kundene våre deler bildene av bollene våre i sosiale medier, sier Støen. Bolleland har ikke bare boller, bensinstasjonen selger også lokalproduserte matvarer for 4,5 millioner i året, og du får også kjøpt alt fra capser og sokker til hettejakker og solbriller med Bolleland- logo, slik at du kan kjøpe med deg en suvenir når du er innom.
– Vi selger reklameartikler for 800 000 kroner i året. Går du innom afterski i Trysil ser du mange med Bolleland-lue, ler Støen. For mens andre betaler i dyre dommer for sponsorater og reklame, dukker Bolleland-kolleksjonen titt og ofte opp på konsertscener og i norske TV-serier. Det er veldig moro, sier Støen.
ÅRLIG BOLLEBONUS
For å håndtere det store bollesalget har Bolleland 40 ansatte, og ofte er det opptil 14 personer på jobb samtidig.
– Vi er avhengig av alle som jobber her, derfor prøver vi å vise at vi setter stor pris på dem. Det er viktig å ha det hyggelig sammen på jobb, sier Støen. Alle de fast ansatte får en årlig bollebonus som innebærer at de deler ti prosent av overskuddet, og i fjor var hele gjengen en svipptur til Sør-Afrika på teambygging.
HØYE MÅL: 1,8 MILLIONER BOLLER
Målet nå er å sette ny bollerekord, ved å selge 1,8 millioner boller i 2020. I 2019 endte salget på 1,75 millioner.
– Tallene foreløpig ser veldig bra ut, så jeg tror vi når målet vårt. Bollene våre selges jo kun her på Espa, og det gjør oss unike, sier Støen. Oppskriften er den samme som de brukte da bollesalget startet for 20 år siden.
– Vi ønsker ikke å fire på kvaliteten, så oppskriften er uendret og kalles nå bare for Espa-oppskriften hos Bakehuset, som lager deigen for oss, sier Morten Støen.
English summary:
AIMING FOR RECORD
Bolleland, located along E6 at Espa, has become Norway’s biggest and most popular bun shop without spending any money on marketing or PR. Having gained nationwide recognition through social media and other popular channels, Bolleland now sells almost 15,000 buns in a day during the peak season. – We have found something people loves. Our goal for 2020 is to sell 1,8 million buns, says co-owner Morten Støen.
Les mer om Bolleland
Les flere saker fra Hamarregionen24