Hva er egentlig greia med virtuell virkelighet (VR) og utvidet virkelighet (AR) som så mange snakker om nå? Hvorfor satser Hamarregionen og mange andre på VR og AR? Her er en innføring.
I Hamarregionen har et stort antall aktører gått sammen for å satse på VR- og AR-teknologi (stadig oftere omtalt som «XR»). Amerikanske EON Reality har etablert kontorer og showroom i regionen og et årsstudium VR og AR ved Høgskolen i Innlandet er igangsatt.
I Innlandet finnes en rekke selskaper som jobber innen VR og AR, og mange av disse er nå organisert i en egen næringsklynge – kalt «VRINN». I november i 2017 ble -konferansen Nordic VR Forum arrangert for første gang – som var landets første heldags VR/AR-konferanse, og i 2018 åpnet et PARK gründer- og næringshus med teknologi som base i Hamar.
Ny teknologi som endrer verden
Det er hevet over en hver tvil at teknologiutviklingen i verden nå går svært raskt. AI, IoT, robotisering, 3D-printing og autonome kjøretøy er alle eksempler på teknologier som spås å endre verden i stort omfang det neste tiåret. Det samme er tilfellet med VR, AR og MR, som står for henholdsvis:
- VR (virtual reality – virtuell virkelighet)
- AR (augmented reality – utvidet virkelighet)
- MR (mixed reality – blandet virkelighet).
Store teknologiaktører som Facebook, Google, Apple og Microsoft har alle investert tungt i VR de siste årene. Facebook har for eksempel nylig uttalt en ambisjon om å gjøre VR til allemannseie.
For å gjøre det enkelt sier vi at både VR, AR, MR og 360-graders film/foto er en del av det utvidede «VR-begrepet». I den senere tid er det også blitt vanlig å benytte begrepet XR som samlebetegnelse på alle disse teknologiene.
Felles for alle XR-teknologiene er at de bruker en form for briller eller skjerm (f.eks. mobiltelefon eller nettbrett) for å gi brukeren enten en opplevelse av å være et annet sted eller gi utvidet/ekstra informasjon om verden omkring deg.
VR
VR er en fullstendig datagenerert virkelighet , hvor brukeren er helt innesluttet bak et sett med briller. Man beveger seg fritt rundt i en simulert og dynamisk generert verden og kan interaktere med omgivelsene. Det kan på mange måter sammenlignes med et tradisjonelt 3D-dataspill, bare at inntrykkene i VR blir mye sterkere.
En ulempe med denne typen «ekte VR» har hittil vært at VR-brillene har vært dyre og man har hatt behov for en kraftig og dyr datamaskin. Dette er imidlertid i ferd med å endre seg nå. Det finnes drøssevis av spill til VR, men også nyttige applikasjoner som Ikeas kjøkken-app.
AR
AR er et lag med informasjon som legger seg «oppå» virkeligheten. I AR ser brukeren virkeligheten, men får i tillegg lagt på ekstra informasjon. Typisk bruk av AR er ulike apper til smarttelefoner, hvor man kan bruke kamera-funksjonen til telefonen, men får lagt utvidet informasjon som et lag oppå virkeligheten. Et par eksempler er iSikte og Ikeas AR-app «Place».
Det vil fremover også dukke opp flere spennende AR-briller som gir deg massevis av nyttig informasjon – briller som i seg selv er en kraftig datamaskin, og har potensiale til å erstatte smarttelefonen. Enkelte mener sågar at både smarttelefonen og TV-en blir borte, etter hvert som AR- og VR-briller kommer for fullt.
MR
MR er et relativt nytt begrep, som betegner en hybrid mellom en digital verden (VR) og den fysiske, ekte verdenen. I MR kan disse to verdenene blandes sammen og interaktere med hverandre. For eksempel kan du i MR velge å plassere en 200-tommers flatskjerm innfelt i veggen i stuen din. Eller du og din bedre halvdel kan ha ulike versjoner av stuen, med hver deres favorittfarge på veggene, du kan møte venner digitalt som «hologrammer», kommunisere akkurat som om dere var i samme rom og satt rundt det samme bordet.
Ikke lett å forestille seg kanskje, men sjekk ut denne videoen for et tenkt eksempel på hva MR kan utrette. I videoen ser du en kontorarbeider som kjeder seg, men som får lyst til å ha det litt moro på kontoret etter arbeidstid.
Fint, men hva mer bruker vi det til da?
XR-teknologien gir enorme muligheter innen læring/opplæring og trening, ikke minst innen skolevesenet. Med XR kan man trene og øve på oppgaver med svært høy realisme.
Helsesektoren er et annet område som spås enorme muligheter for XR. Allerede nå tas XR-teknologi i bruk i operasjonssalen, og for eksempel innen behandling av traumer gir XR beviselig god effekt.
Også innen områder som kommunikasjon, samhandling og markedsføring spås XR en lysende fremtid.
Rett informasjon til rett tid
Mange mener sågar at XR er første steget på veien til å skape en ny type mennesker. Det er fortsatt en stund til vi kommer dit, men faktum er at selskaper som EON Reality jobber nettopp med å øke hastigheten vi mennesker tar til oss kunnskap på.
Det går for sakte å bruke mus, tastatur eller touch-skjerm. Ved å få informasjonen rett inn på netthinna har vi alltid all mulig informasjon tilgjengelig på brøkdelen av et sekund, uansett hvor vi befinner oss.
Om du er interessert i å starte opp næringsvirksomhet innenfor VR og AR («XR») i Hamarregionen, ikke nøl med å ta kontakt med oss!
Vi hjelper deg videre i prosessen, helt uforpliktende!
LES OGSÅ: