– Folk forbinder ofte kunstig intelligens med selvkjørende biler og snakkende roboter, men det brukes til så utrolig mye mer som vi ikke tenker over i hverdagen, sier Henrik Slettene i Inmeta.
– Maskinlæring og kunstig intelligens dreier seg om å bruke data for å gjøre ting bedre, sier Fredrik Skarderud. Han er regionleder for Innlandet i IT-konsulentselskapet Inmeta, som har kontorer i Oslo og Trondheim, og i gründer- og næringshuset PARK i Hamar. Selskapet startet allerede i 2015 et initiativ for maskinlæring og kunstig intelligens, og siden da har Inmeta vokst til omlag 25 konsulenter innen data engineering, data science og AI-rådgiving.
Store datamengder
– Maskiner har helt andre muligheter enn oss mennesker til å tolke store mengder informasjon. Både bilder, tekst, sensordata og andre datatyper kan brukes for å trene maskiner til å ta bedre beslutninger, skape gode kundeopplevelser, overta manuelle oppgaver eller forutsi hendelser, forteller Skarderud.
Han tror norske virksomheter vil endres og bli mer og mer datadrevne i fremtiden, og at utfordringen ikke vil være å finne områder å bruke maskinlæring innenfor, men å endre organisasjonene i samme takt.
Størst på AI
Inmeta har mange store og kjente navn på kundelisten, og har levert løsninger for blant annet Tine, Miljødirektoratet, Folkehelseinstituttet og Vy. De fleste ansatte som jobber med kunstig intelligens i selskapet har høy kompetanse, ofte på doktogradsnivå, og har lang fartstid innenfor akademia og konsulentvirksomhet.
– Vi er nok et av de største og mest dedikerte miljøene for kunstig intelligens i Norge, sier Henrik Slettene, leder for AI og maskinlæring i Inmeta.
– Fagfeltet utvikler seg fort, og vi setter av mye tid til å orientere oss og finne ut hva som er de nyeste og beste løsningene for hvert enkelt prosjekt. Av natur er nok vi som jobber her nysgjerrige mennesker, som bruker mye tid på å snakke med folk og følge med på ny teknologi. Bare denne uka skal jeg i to møter med ulike forskningsmiljøer innenfor AI, sier Slettene.
Potensialet for bruk av kunstig intelligens er stort, men det kan være vanskelig for bedriftsledere å vite hvordan de skal løse utfordringer som dukker opp, fordi teknologien stadig er i endring.
– For en nettbutikk lagde vi for eksempel en anbefalingsløsning som gjorde at de som søkte opp et produkt også fikk tilbud om andre produkter. De hadde allerede en løsning for dette, men den fungerte dårlig. Vi lagde en ny, som ga bedre tilpassede anbefalinger, og på kort tid gikk konverteringen opp. Det kan være vanskelig for en leder å se at det nettopp er der problemet ligger, sier Slettene.
Les flere saker fra Hamarregionen24
Kategorier